Erilaiset tapahtumat tuovat ihmisten arkeen väriä ja vaihtelua. Tapahtumia ovat esimerkiksi konsertit, urheilukilpailut, elokuvaesitykset, musikaalit tai teatteriesitykset. Niitä ovat myös erilaiset juhlat, kuten gaalaillat tai merkkipäiviä tai juhlapäiviä juhlistavat juhlat.
Jos liiketoiminta perustuu tapahtumiin, niin ne ovat toistuvia ja koko toiminta perustuu niissä vieraileviin asiakkaisiin ja heidän kokemuksiinsa. Tapahtuma-alalla pyritään jatkuvasti miettimään keinoja, joilla niihin osallistuvat asiakkaat viihtyisivät mahdollisimman hyvin ja tulisivat vierailemaan uudelleenkin.
Nykymaailmassa ihmisillä on aina vaihtoehtoja. Näitä voivat olla toiset viihdetapahtumat, omat harrastukset tai jokaisesta kodista ja taskuista nykyään löytyvät laitteet, kuten näyttölaitteet ja ennen kaikkea mobiililaitteet.
Tilaisuutta järjestävän tahon pitää siis pystyä sopivassa suhteessa uudistumaan niin, että asiat, joista asiakkaat nauttivat, pysyvät kuitenkin mukana. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä siihen, kuinka voit parantaa tapahtumiin osallistuvien ihmisten kokemuksia ja sitoutumista niihin ja sitä kautta voit tehdä tuotteestasi houkuttelevamman.
Ensiluokkainen palvelu
Tinkimättömän ensiluokkainen palvelu on tietenkin itsestäänselvyys, mutta palvelun osalta on mahdollista silti parantaa osallistujien kokemuksia niin, että palvelu tarjoaa jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi erikseen tietylle ryhmälle omistautunut asiakaspalvelija, ylimääräinen lahja tai vaikkapa tapaaminen tapahtuman tähtien kanssa.
Jos tapahtumaan kuuluu ruokailu, niin hyvä tapa saada osallistujille hyvä mieli, on tarjota ylimääräinen herkku maksutta ruokailun päätteeksi. Ensiluokkaiseen palveluun kuuluu luonnollisesti oletuksena ystävällisyys ja palvelualttius, sekä halu auttaa sellaisissakin asioissa, jotka eivät välttämättä tavalliseen toimenkuvaan kuulu.
Poikkeuksellisen hyvä palvelu jää mieleen ja voi olla ratkaisevassa asemassa valinnan suhteen silloin, kun sama henkilö seuraavan kerran hakeutuu vastaavaan tapahtumaan.
Julkkisvieraat
Julkisuuden henkilöt ovat aina kiinnostaneet tavallista kantaa ja on tutkittu tosiasia, että julkisuudesta tuttujen henkilöiden tulo vieraaksi, lisää tapahtumaan saapuvien ihmisten määrää. Onkin siis hyvä vinkki pyrkiä palkkaamaan juhlien ja muiden tilaisuuksien vetonauloiksi julkisuuden henkilöitä.
Tässä on kuitenkin tärkeää ymmärtää kohdeyleisö. Kuka tahansa julkisuuden henkilö ei kelpaa, vaan julkkiksen täytyy liittyä tilaisuuteen. Jos esimerkiksi kyseessä on urheiluun liittyvä gaala, julkisuuden henkilön tulisi olla urheilija tai entinen urheilija, mikäli teema kietoutuu musiikin ympärille, on tunnettu laulaja paras vaihtoehto ja mikä tilaisuus on paneelikeskustelu maailmantaloudesta, niin kokenut poliitikko voi olla paras vieras.
Valittaessa julkkisvierasta vaikuttaa myös tilaisuuden laatu, pienimuotoiseen tapahtumaan piristystä riittää tuomaan pienempikin julkkisvieras, kun taas suuressa on vetovoimaa jo itsessäänkin, eikä julkkisvieras välttämättä nosta kävijämäärää, ellei kyseessä ole todellinen megajulkkis.
Teemojen vaihtelu ja muu uusiutuminen
Jos kyseessä on toistuva tapahtuma, niin on olennaista muistaa, että paras ja mielenkiintoisinkin tilaisuus voi menettää hohtoaan, mikäli sen kokee liian monta kertaa. Siksi onkin tärkeää muuttaa tapahtumaa joko suoraan ohjelman kautta tai esimerkiksi valaistuksen, musiikin tai muun visuaalisen osalta.
On tärkeää myös uusiutua, mikäli tilaisuus on suosittu musikaali, jonka katsojamäärät ovat hiipuneet, voi väliaikainen hyllytys tarkoittaa, että musikaalin suosio on entistä suurempi sitten, kun se palaa tauon jälkeen ohjelmistoon.
Teemat voivat liittyä esimerkiksi vuodenaikoihin tai menneisiin vuosikymmeniin tai teemavalinnan ei tarvitse perustua erityisesti mihinkään.
Vain mielikuvitus on rajana, mutta vaihtelu ja uusiutuminen on tärkeää, jotta tilaisuus pysyy tuoreena ja viehättää uusien kävijöiden lisäksi myös aiemmin tapahtuman kokeneita.
Virtuaalitodellisuus ja muu uusi teknologia
Teknologisen kehityksen aallon harjalla mukana pysyminen on ensiarvoisen tärkeää, kun puhutaan tapahtuma-alasta. Teknologinen kehitys on viimeisten vuosien aikana mullistanut monia aloja, sillä nykyään länsimaissa kaikilla ihmisillä on käytössä mobiililaite, joka antaa pääsyn lukuisiin eri viihteen muotoihin välittömästi. Nykyisin ei tarvitse myöskään kärsiä hitaista verkkoyhteyksistä, vaan nopeat verkkoyhteydet antavat mahdollisuuden esimerkiksi suoran kuvan lähettämiseen ja moni ihminen katseleekin esimerkiksi suoria urheilulähetyksiä tai konsertteja.
Seuraavaksi suureksi teknologiseksi mullistukseksi ounastellaan virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta. Nämä ovatkin jo saanut jonkin verran jalansijaa ja kiehtovat ihmisiä uutena asiana erittäin paljon. Esimerkiksi ruotsalainen hittibändi ABBA on käyttänyt uusissa konserteissaan hyväkseen tätä teknologiaa ja myös jo menehtyneitä artisteja, kuten Tupac Shakuria on ollut mahdollista nähdä lavalla virtuaalisena versiona.
Mikäli siis tapahtumassasi voi jotenkin hyödyntää VR-teknologiaa, nyt on tilaisuus tehdä niin. VR-teknologiaa voidaan hyödyntää myös monessa muussa asiassa ja lähitulevaisuudessa tavallinenkin kansalainen katsoo kotonaan VR-teknologiaa hyödyntäviä elokuvia ja pelaa live pelejä virtuaalitodellisuudessa.
Luonnollisesti jossain vaiheessa myös VR-teknologiasta tulee arkipäivää, eikä se enää herätä lisämielenkiintoa asiakkaissa. Tällöin kuitenkin jokin uusi asia voi olla pinnalla. Tämän vuoksi järjestäjän tulee aina pysyä ajan tasalla uusista ja mielenkiintoisista trendeistä, joita eivät kilpailijat ehkä vielä osaa hyödyntää.
Erilaiset kampanjat
Kampanjat houkuttavat ihmisiä tuotteiden, tapahtumien ja palveluiden pariin. Erilaisia kampanjoita ovat esimerkiksi alennukset tai ilmaisliput. Alennukset voivat olla suoraan prosenttimääräisiä tai esimerkiksi kaksi yhden hinnalla -tyyppisiä kampanjoita. Kampanjat voivat kohdistua myös pelkästään erityisryhmiin, esimerkiksi tiettyjen ammattien edustajiin, eläkeläisiin tai perheisiin.
Alennuksissa ja varsinkin ilmaislipuissa on kuitenkin sudenkuoppia. Luonnollisesti asiakas maksaa tällöin vähemmän rahaa sisään, mutta toinen pelko voi olla totuttaminen. Mikäli asiakas tottuu siihen, että tapahtumaasi pääsee pilkkahintaan, saati ilmaiseksi, voi olla vaikeaa saada samaa asiakasta myöhemmin paikalle, kun kampanja on ohi. Varsinkin ilmaislipuissa kannattaakin suosia kohdistamista, eli jakaa ilmaisia lippuja vain harvoin ja kerrallaan vain tietyille ryhmille, kuten vaikkapa hoitoalan edustajille.
Markkinointi
Markkinoinnilla pyritään informoimisen lisäksi myös luomaan mielikuvia. Hyvin suunniteltu markkinointi saattaa olla juuri ratkaiseva asia, jolla mielikuvat tapahtumastasi muutetaan niin, että sen arvo ihmisten mielissä kohoaa. Hyvä markkinointi ei välttämättä tarvitse suurta budjettia, mutta vähällä rahalla toimittaessa tarvitaan joku muista poikkeava idea, joka jää positiivisesti potentiaalisten asiakkaiden mieleen.
Markkinointibudjetissa ei kuitenkaan kannata kitsastella, mikäli rahatilanne sen sallii, koska myös markkinoinnissa suuremmalla rahamäärällä saa yleensä paremman tuloksen.
Kirjoittajan elämäkerta
Eva Hansen, suomalaisen uutispalvelun Trending.fi:n perustaja.
No Comment! Be the first one.